A kereső optimalizálás alapjai

Mi is az a kereső optimalizálás?

Manapság egy weboldal esetében a kereső optimalizálás (SEO – Search Engine Optimization) elengedhetetlen, ha oldalunkra látogatókat szeretnénk vonzani és ezt nem pusztán fizetett hirdetéseken keresztül szeretnénk elérni. A keresőoptimalizálás feladata, hogy weboldalunk felépítése, de legfőképp tartalma megfelelő legyen, azaz a kereső szolgáltatások (Google, Bing, ..) számára jól értelmezhető és könnyen feldolgozható formát öltsön.

Amikor a keresőmotorok feltérképezik oldalunkat, annak forráskódját elemzik. Az így nyert adatokkal oldalunk bekerül a rendszerükbe, mely alapján egyes keresésekkor találatként megjeleníti azt az adott felhasználónak. Célunk tehát, hogy a kereső számára olyan adatokat szolgáltassunk, mely alapján a számunkra fontos keresések esetén oldalunk megjelenik a találatok között (lehetőleg az első találati oldalon).

A kezdetek

Két alapvető fontosságú dologra szeretnék máris rávilágítani. Az első a megfelelő kereső kifejezések, közismertebben kulcsszavak kiválasztása. Mivel minden keresési oldalra még fizetett hirdetéssel sem lehet felkerülni, nagyon fontos, hogy azon keresések esetén érjünk el jó helyezéseket, amelyeket indító felhasználókat oldalunk látogatóiként szeretnénk viszontlátni. Üzleti célú oldal esetén ez azt jelenti, hogy a potenciális megrendelőinket kell elérnünk, a keresőmotor által számukra mutatott találati listán kell minél előbbre kerülnünk. Lehetőség szerint kérdezzünk meg minél több embert, ők hogyan, milyen kifejezésekkel keresnének olyan tartalmat/szolgáltatást, amit mi is nyújtunk? Sokat segíthet, ha meglévő vagy korábbi ügyfeleinket is megkérdezzük. Fontos, hogy a megfelelő kulcsszavakat nem elég induláskor kiválasztani, folyamatosan figyelni kell, melyek hozzák a számunkra értékes látogatókat, valamint hogy vannak-e olyan (akár új) kifejezések, melyekre jelenleg nem optimalizáltuk oldalunkat, de hasznos lenne.

A második dolog, amit semmikép se veszítsünk szem elől, hogy oldalunkat nem a keresőnek, hanem az onnan érkező látogatóknak készítjük! Fontos megjegyzés még, hogy nem is magunknak készítjük: a célközönség igényeit kell kiszolgálnunk, függetlenül attól, hogy az számunkra esztétikus-e, vagy éppenséggel szakmailag mennyire részletes.

Egy oldal, melynek fejlesztésekor a látogatók kiszolgálása nem a legfontosabb szempont, gyakran a jó találati listás helyezés ellenére sem működik: bár sok látogató érkezik, azok hamar elhagyják az oldalt, a várt megrendelések vagy egyéb célok elmaradnak. Egy oldal hatékonysága nem a találati listán elfoglalt pozícióval, hanem az elért végső célokkal mérhető.

Mi kell a keresőknek?

A kereső motorok célja, hogy az internetező felhasználók megtalálják azokat a weboldalakat, tartalmakat, amikre szükségük van. A keresők célja, hogy a felhasználók az ő keresőjükön keresztül jussanak el a céloldalakra, mivel ők is így juthatnak bevételhez – a keresők is üzleti vállalkozások, nem puszta jótékonyságból üzemeltetik a szolgáltatást. Egy keresőt akkor használnak az emberek, ha ott könnyen megtalálják azokat az oldalakat, amikre szükségük van. Ebből következik, hogy a kereső azon oldalakat fogja előnyben részesíteni és a találati listája elején megjeleníteni, amelyek a látogatóit a lehető legjobban kiszolgálják és a legjobb felhasználói élményt nyújtják számukra.

Ennek legfontosabb eszköze a megfelelő, egyedi tartalom. Ha ezzel nem rendelkezik oldalunk, a felhasználó nem találja meg, amit keresett és tovább áll – ilyen oldalt viszont a kereső nem fog előnyben részesíteni. Ezért kell jól olvasható, megfelelően tagolt (strukturált) szöveg az oldalra, ahol a képek, táblázatok és hivatkozások rendelkeznek kiegészítő információkkal, kapcsolatokkal. Nem célszerű tehát a kiválasztott kulcsszavakat halmozni, ez még legjobb esetben is csak egy rövid időre helyez minket a találati listán előbbre. Később a nehezen olvasható/értelmezhető tartalom miatt sokan hamar elhagyják majd oldalunkat, ami miatt egyre gyengébb helyezést érhetünk csak el.

A felhasználói élmény szempontjából szintén nagyon fontos, hogy oldalunk gyors legyen, a kattintás után legfeljebb 1-2 másodpercen belül már elérhető legyen a tartalom, használhatóak az oldal szolgáltatásai. Ehhez megfelelő tárhelyszolgáltató kell, valamint az oldal méretének (képekkel, effektekkel együtt) minél kisebbnek kell lennie. A folyamatosan terjedő mobileszközök és internetelérések miatt ez napjainkban különösen fontos lett.

Harmadik szempontunk a hitelesség, megbízhatóság: más elismert oldalak hasznosnak tartják a miénket, hivatkoznak nálunk szereplő tartalomra? Idéznek tőlünk? Ha egy, a kereső által értékesnek ítélt oldal ránk hivatkozik, az a kereső számára azt jelenti, hogy a mi oldalunk is értékes, a felhasználóknak ajánlható. Az ilyen hivatkozások létrehozását nevezik link építésnek.

Utoljára vegyük a felhasználói élményt. Tulajdonképpen a korábban említett oldalbetöltési sebesség is ide tartozik, de sok más dologra is figyelnünk kell. Oldalunknak ugyanis könnyen áttekinthetőnek és értelmezhetőnek kell lennie. Fontos, hogy az oldalon belüli navigáció könnyen elérhető és használható legyen, az oldalon belüli hivatkozások egyértelműek legyenek. A megjelenésnek bizalmat, megbízhatóságot kell tükröznie és nem szabad a felhasználót nagy mennyiségű hirdetéssel elárasztani. Ennek mérése nem egyszerű, de a visszafordulási arány vizsgálata segíthet (azaz látogatóink mekkora része nem időzik oldalunkon, hanem kattintás vagy olvasás helyett továbblép). Célszerű azt is megvizsgálnunk, melyek azok az aloldalak, ahol ez az érték magas, ezeket ugyanis át kell dolgoznunk.

Összegzés

Egy jó helyezéshez és oldalunk céljának eléréséhez értékes, jól érthető tartalom kell, amit könnyen és gyorsan elérhető formában kell előadnunk. E tartalomnak kell a kiválasztott kulcsszavak következetes (de nem túlzó) használatával bizonyítaniuk, hogy oldalunk az adott témában a felhasználók számára azt nyújtja, amit épp kerestek.